Fotograf: Öresundslinjen

Kategori: Färjetrafik

Öresundslinjen vill skapa grön korridor

Med konverteringen av färjan Hamlet till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grön sjöfartskorridor mellan Sverige och Danmark.

Hamlet är den tredje färjan som Öresundslinjen konverterar till eldrift. Färjan har nu gått på varvsuppehåll i Landskrona där den traditionella dieseldriften läggs om till moderna batterier, skriver rederiet i ett pressmeddelande. När Hamlet i början av december lämnar varvet Oresund Drydocks i Landskrona efter tre veckors varvsuppehåll kommer färjan att ha konverterats från fossila bränslen till helt elektrisk drift med hållbar energi från vind, vatten och sol.

Flytande grön korridor

Med snart tre eldrivna passagerarfärjor på överfarten mellan Helsingborg och Helsingör kan Öresundslinjen kalla sig en flytande grön sjöfartskorridor med flera fartyg. Det innebär att den totala klimatpåverkan på Öresund minskar ytterligare.

Sedan 2018 har färjorna Aurora och Tycho Brahe trafikerat sundet på batteridrift, och hösten 2021 installerades världens då största batteripack på Tycho Brahe, med en kapacitet på 6.400 kWh. Öresundslinjen blev då det första rederiet i världen att driva elektriska ropaxfärjor på en högfrekvent rutt.

Flera tekniska uppgraderingar

Konverteringen av Hamlet har förberetts under flera år och innefattar en rad tekniska uppgraderingar.

– Vid två tidigare varvsbesök har vi förstärkt däcken som ska bära batteripacken, förberett de tekniska uppdateringarna och kabeldragningen. Nu kan vi slutföra processen med att installera 2.800 kWh i fyra battericontainrar på däck sex samt ABB-moduler som möjliggör laddning på båda sidor av sundet, säger Kristian Durhuus, vd för Molslinjen i pressmeddelandet.

Tidigare gav överfarten mellan Helsingborg och Helsingör upphov till ett årligt utsläpp på 37.800 ton CO₂. Efter att Aurora och Tycho Brahe byggdes om från dieseldrift till batteridrift 2018 har utsläppen minskat till 10.200 ton under 2024.

Kraftigt minskade utsläpp

Med konverteringen av Hamlet minskar utsläppen ytterligare – till 2.500 ton CO₂ per år när Hamlets batteridrift är fullt igång. Totalt innebär det att omställningen av de tre färjorna tillsammans minskar utsläppen med 35.300 ton CO₂ per år.

– I den mån det är möjligt renoverar och moderniserar vi våra befintliga fartyg. Genom att uppgradera med den senaste tekniken har våra fartyg – Tycho Brahe (1991), Aurora (1992) och Hamlet (1997) – fått förlängd livslängd och kan segla hållbart och säkert i många år framöver, säger Kristian Durhuus.

Batterier från Echandia

Det är svenska Echandia som levererar batteripaketet till Hamlet, samma leverantör som tidigare har försett Molslinjens färjor på Alslinjen och Samsølinjen med batterier.

– Vi är stolta över att kunna sluta cirkeln i det banbrytande hållbarhetsprojekt som vi inledde 2018. Ett projekt som har krävt både beslutsamhet och stora investeringar – men som också bidrar till en bättre miljö för både havets och Öresundsregionens invånare, avslutar Kristian Durhuus.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.