Sjöfartsverket har nu aviserat att farledsavgifterna höjs med totalt 3,65 procent från den 1 januari 2026, vilket är 0,10 procent lägre än det tidigare förslaget. Av dessa 3,65 procent motsvarar 1,1 procent en höjning enligt KPI-KS och 2,55 procent för att kompensera för miljöincitament.
i ett pressmeddelande välkomnar branschföreningen Svensk Sjöfart att Sjöfartsverket justerat de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen, men är fortsatt kritiska till att avgifterna höjs kraftigt och att beslutet kommunicerats så sent, vilket skapar osäkerhet för branschen.
Glädjs åt att Sjöfartsverket lyssnat
Gällande de föreslagna försämringarna av rabattsatserna justeras dessa och för fartyg i CSI klass A sänks rabatten från 90 procent till 80 procent, medan rabatten för fartyg i CSI klass B sänks från 70 procent till 55 procent. Föreningen Svensk Sjöfart menar att detta innebär en mindre försämring än vad Sjöfartsverket tidigare aviserade, där man föreslog att sänka klass A till 65 procent och klass B till 40 procent.
– Vi kan glädjas åt att Sjöfartsverket har lyssnat på vårt och andra remissinstansers synpunkter och kritik mot de föreslagna försämringarna av rabattsatserna för de mest miljöeffektiva fartygen. Att så kraftigt sänka rabattsatserna och miljöincitamenten för fartyg och rederier som gjort stora investeringar för att minska fartygens miljö- och klimatpåverkan skulle få direkt motsatt effekt mot vad miljökompensationen syftar till, säger Niklas da Silva, senior rådgivare på Svensk Sjöfart i ett pressmeddelande.
Höjningen beror på bristfälliga finansieringsmodellen
Lotsavgifterna höjs med 10 procent, i linje med det remitterade förslaget. Höjningen fördelas på startavgiften och den rörliga lotsningsavgiften, vilket motsvarar en 15-procentig höjning av startavgifterna och en 5-procentig höjning av de rörliga lotsningsavgifterna.
– Att Sjöfartsverket fortsatt tvingas höja sina avgifter så kraftigt beror på Sjöfartsverkets bristfälliga finansieringsmodell, där myndighetens ökade kostnader finansieras genom konstant höjda avgifter, säger Niklas da Silva i pressmeddelandet och fortsätter:
– Trots att regeringen tillförde ytterligare 159,5 miljoner i budgetpropositionen för 2026 med motiveringen att stärka Sjöfartsverkets ekonomi långsiktigt och förbättra förutsättningarna för sjöfarten verkar det inte ha påverkat myndighetens behov att höja avgifterna, vilket är olyckligt, säger han.
”Vi har ingen avsikt att sänka avgiften”
I samband Sjöfartsverkets sjöfartsdag 2025 under torsdagen svarade Sjöfartsverkets generaldirektör Erik Eklund på kritiken om höjningen på en fråga från Niklas da Silva.
– Det handlar om olika anslag och där har det varit väldigt tydligt i dialogen jag hade med politiken att vi skulle täcka underfinansieringen av sjöräddningsflyget, sa han.
Han förklarade vidare att Sjöfartsverket inte har för avsikt att sänka sina avgifter framöver.
– Vi har ingen avsikt att sänka avgiften om vi inte får öronmärkta pengar för det. Vi har ett stort behov av att få in de pengarna för att kunna bedriva den här verksamheten på ett bra sätt. Vi klarar knappt av det som det är, men vi har ju behov av mycket mer för att kunna göra vidare investeringar, sa Erik Eklund.
Kritik mot sent besked
Föreningen Svensk Sjöfart är vidare kritiska mot att beskedet om höjningen kommer knappt två månader innan det träder ikraft.
– Vi hade gärna sett att Sjöfartsverket kommunicerade sitt beslut om avgifter för 2026 betydligt tidigare, då dessa träder i kraft om mindre än två månader. Detta gör det svårt för transportköpare, rederier och alla andra aktörer som behöver långsiktighet och förutsägbarhet i sin planering, säger Niklas da Silva i pressmeddelandet.