Det var i fredags som bland annat Shippax och Seatrade Maritime News rapporterade att det tyska rederiet TT-Line undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) med China Merchants Industry Jinling Shipyard kring byggandet av ett plus ett andra generationens ropax-fartyg. Avtalet skrevs under i samband med en ceremoni i Europa.
Nästa generation
Det första samarbetet mellan Jinling och TT-Line inleddes 2018 då varvet beställde de nuvarande Nils Holgersson och Peter Pan som levererades under 2022 och som både var rederiets första nybyggnadsorder utanför Europa och deras första LNG-fartyg. Enligt ett uttalande från varvet är de nya fartygen nästa version av de första fartygen.
– Jämfört med den första generationen kommer den kommande andra generationens gröna ropax-fartyg för TT-Line att få en omfattande uppgradering av den centrala prestandan. De nya fartygen kommer att ha en längd på cirka 240 meter och kunna ta 1.000 passagerare. Flera funktioner, såsom ett LNG-hybriddriftskoncept, kommer att göra detta fartyg till en ny referenspunkt för miljömässig och operativ effektivitet, uppger varvet enligt Seatrade Maritime News.
Markerar nästa steg
De nuvarande Nils Holgersson och Peter Pan är knappa 230 meter långa och har plats för 800 passagerare.
– Detta samarbete kommer återigen att fokusera på design och konstruktion av en ny generation högklassiga ropax-fartyg och markerar ett ytterligare steg i Jinling-varvets utveckling på den europeiska marknaden för avancerade ropax-fartyg, säger varvet vidare i uttalandet.
Något officiellt uttalande från TT-Line har inte gjorts.