Under torsdagsmorgonen meddelar Terntank att de tagit leverans av Tern Land från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) Dingheng. Det är det andra fartyget av de fem beställda i den serie som rederiet kallar Hybrid Solution Plus. Det första att levereras var Tern Vik som kommer att visas upp under Donsö Shipping Meet i början av nästa vecka.
Gott om ny teknik
Enligt rederiet markerar leveransen ännu ett viktigt steg i Terntanks långsiktiga satsning på en mer hållbar sjöfart. Precis som Tern Vik är Tern Land utrustad med vindassistans, en metanolförberedd motor, hybridbatterisystem och landströmsanslutning.
– Det här är ett stolt ögonblick för Terntank. Med M/T Tern Land i drift fortsätter vi att visa hur avancerad teknik och hållbar innovation kan förenas, säger ägarna Tryggve Möller, Rigmor Möller, John Sten och Annika Kristensson i ett pressmeddelande.
Går in i charter för Neste
Tern Land är det åttonde fartyget som Terntank beställt från China Merchants Jinling Shipyard. Efter sin jungfruresa från Sydostasien till Europa kommer fartyget direkt att gå in i en långtidscharter för Neste.
– Vi är mycket glada över att fördjupa samarbetet med Neste. Genom detta långsiktiga partnerskap minskar vi tillsammans koldioxidavtrycket från transporten av viktiga produkter och tar ytterligare ett steg mot klimatneutral logistik, fortsätter ägarna.
Levererat förväntad kvalitet
Som en del av avtalet kommer Tern Land att ingå i Nestes logistiknätverk i Nordeuropa, där rederiet menar att den avancerade tekniken ombord kommer att bidra till sänkta utsläpp i den dagliga driften.
– Vi vill även rikta ett stort tack till vår engagerade besättning och personal, samt till varvet och alla samarbetspartners som återigen levererat i enlighet med våra högt ställda krav på kvalitet, säkerhet och miljöprestanda – och dessutom enligt tidplan, säger ägarna.