Scandlines färja som just nu byggs på Cemre-varvet i Turkiet har gjort den första av två provturer (sea trials), skriver Scandlines i ett pressmeddelande. Fartyget genererar enligt rederiet noll direkta utsläpp. Provturen genomfördes under överinseende av klassningssällskapet Lloyds Register.
– Under den tio dagar långa provturen testades fartygets batterier och elektriska installationer. Vi fick också se framdrivningssystemet i drift för första gången, säger Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration på Scandlines i pressmeddelandet.
Tillbaka på utrustningskajen ska de återstående systemen och utrustningen tas i drift för att testa, verifiera och dokumentera att fartyget uppfyller angivna krav. Det är enligt rederiet en omfattande process att testa all utrustning på fartyget, identifiera och lösa eventuella problem och se till att besättningen utbildas i drift och underhåll av fartyget.
Stort steg mot målet
När fartyget har tagits i drift kommer det att överlämnas till Scandlines och vara redo att gå till Rødbyhavn med några av de framtida besättningsmedlemmarna ombord. Stopp är planerade i Gibraltar och Brest.
– Det blir en mycket stor dag för oss när vi ser vår nya färja anlända till Rødbyhavn och vi kan knappt vänta på att få sätta henne i drift. Med vår första utsläppsfria färja tar vi ett stort steg mot att uppfylla vårt mål att operera med noll direkta utsläpp på rutten Puttgarden–Rødby senast 2030, säger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.
Färjan kommer att döpas vid en ceremoni i samband med att den sätts i trafik på Fehmarn Bält senare under 2025.
Scandlines driver idag två färjelinjer, Rödby–Puttgarden och Gedser–Rostock. Sex av rederiets sju fartyg är hybridfärjor och två är dessutom utrustade med rotorsegel. Under 2024 transporterade Scandlines närmare 6,4 miljoner passagerare, 1,6 miljoner personbilar och 700.000 fraktenheter på de två linjerna.
Fakta: Scandlines nya fraktfärja
- Längd: 147,4 m
- Bredd: 25,4 m
- Konstruktionsdjupgående: 5,30 m
- Fraktkapacitet: 66 enheter (cirka 1.200 filmeter)
- Max antal passagerare: 140
- Servicehastighet: 16/10 knop
- Överfartstid: 45 minuter
- Batterisystem: 10MWh
- Laddningstid i hamn: 12 minuter
- Direkta utsläpp under överfarten: 0
- Projektinvestering: 80 miljoner euro