Regeringen kommer i höstens budgetproposition föreslå att fler typer av fartyg ska kunna få sjöfartsstöd än de som har rätt till det idag.– Det kan vara muddringsfartyg, eller varför inte mätfartyg, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd med ett leende och lägger till att hon ska ut och åka båt med Ola i sommar och som Sjöfartstidningens läsare vet heter Marin Mättekniks vd och grundare Ola Oskarsson och hans företag har under en rad år fört en kamp för rätten till sjöfartsstöd. En kamp företaget efter många turer förlorade och flaggade ut sina fartyg till Färöarna.– 2010 var sjöfartsstödet 2,1 miljarder. Sedan dess har ett antal fartyg flaggat om och stödet är idag bara drygt en miljard men utrymmet finns kvar. Därför har vi sagt att vi ska tänka lite praktiskt och se till att fler fartyg kan få ta del av stödet.Regeringen har tidigare skyllt på EU-regler som inte tillåter att muddringsfartyg och mätfartyg får sjöfartstöd, trots att de får det i andra länder, och att man vill invänta EU:s utredning av sjöfartsstödet innan Sverige ändar uppfattning.– Vi har märkt att den utredningen kommer att dra ut på tiden och inte minst med tanke på var vi i Sverige har kompetens och stor potential gäller det att tänka praktiskt.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.