Ferguson Shipbuilders i Glasgow, Skottland, har fått i uppdrag av statliga Caledonian Maritime Assets Limited att bygga två roro-fartyg inom ramen för Low Emission Hybrid Ferries Project. De två fartygen utrustas med små dieselgeneratorer som kopplas via en 400 volts eltavla till det elektriska framdrivningsmaskineriet. Kombinerat med fartygsdesignen väntas man kunna spara 19–24 procent i energiinput till framdrivningsmaskineriet jämfört med en dieselmekanisk lösning. Fartygen utrustas dessutom med ett 700 kWh batteripaket som ska hjälpa till att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen med minst 20 procent. Batteripaketen laddas upp under natten medan fartygen ligger vid kaj.Fartygen får kapacitet för 150 passagerare och 23 bilar. Marschfarten blir nio knop. Det första fartyget levereras våren 2013, fartygen ska trafikera mellan det skotska fastlandet och Clyde och Hebriderna.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.