Franska LD Lines (Louis Dreyfus) och danska DFDS har lagt ett gemensamt bud på problemtyngda SeaFrance som driver färjetrafik över Engelska kanalen med tre ropax-fartyg och ett roro-fartyg. Budet är på symboliska EUR 3 skriver Fairplay och man vill heller inte ta över skuldbördan i SeaFrance som är ett dotterbolag till det statliga järnvägsbolaget SNCF. Man är villig att ta över tre av fartygen och 460 anställda samtidigt som ytterligare 80 ur SeaFrances personal erbjuds jobb på LD Lines ropax Normand Voyager som skall sättas i trafik på Medelhavet.Det finns några andra bud på verksamheten. Bland andra har det största facket i SeaFrance, CFDT, aviserat att man kommer att lägga fram ett förslag där en personalkooperation tar över och kör trafiken med nuvarande fyra fartyg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.