Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Vale avfärdar kritik mot megabulkers

– Vår strategi handlar inte om sjöfart, den handlar om järnmalm. Det sade gruvgiganten Vale:s shippingchef Pietro Allevato på en konferens i Singapore, rapporterar Tradewinds.Vale som bygger en serie VLOC:s (Very Large Ore Carriers) på runt 400.000 ton dödvikt anser att denna storlek är nödvändig för deras Asien-transporter.Han sade också att när man började planera så hade man samtal med flera rederier. De flesta av dessa var inte entusiastiska ”därför att de tänker som redare”.Han avfärdade också kritiker som menar att Vale:s serie jättefartyg orsakat att det finns för mycket bulktonnage. Den pucken skickade han över till redarna ”som beställt fel typ av fartyg”. Enligt Allevato finns överskottet framförallt i capesizesegmentet. – Det är inte den optimala storleken för framtidens handel, sade Allevato. Enligt honom kommer det att dröja länge innan marknaden återhämtar sig om redarna fortsätter beställa Capesizefartyg.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.