V-MAX-tanker blir liggande i månader

Under en planerad dockning av ”Stena Vision”, 314.000 ton dödvikt och byggt 2001, upptäcktes skador i reduktionsväxeln som måste åtgärdas. På grund av de långa ledtiderna för att få fram reservdelar räknar managern Northern Marine med att fartyget blir stillaliggande i flera månader. Fartyget ägs av Arlington Tankers och är långtidschartrat av Concordia Maritime, som enligt kontraktet fortsätter att betala en basfraktrat på USD 36.075 per dag till Arlington. Detta täcks dock av en försäkring. – Vi räknar med vissa kostnader, men vi ser ingen anledning att ändra vår resultatprognos på 75 miljoner kronor för helåret, säger Hans Norén, vd för Concordia Maritime till SST.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.