Stena Lines, och dotterbolaget Scandlines, linjer i Skandinavien ökar första halvåret i år jämfört med samma period förra året. Det gäller samtliga linjer utom Varberg–Grenå som tappar två procent. Mest ökar linjen Oslo–Fredrikshavn, plus 29 procent. Från Sverige ökar linjerna från Trelleborg mest, särskilt den till Travemünde som ökar 25 procent.I Karlskrona, där man hoppas få Stenas superfärjor som är i beställning hos Aker, ökar linjen till Gdynia med sex procent.– Det vi har sagt är att Karlskrona ska få nya färjor som är 240 meter långa, och då finns det nybyggena beställda hos Aker och de nyligen förlängda Stena Hollandica och Stena Britanica att välja på, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line.Enligt Joakim Kenndal kommer något beslut om vilket av de två alternativen som ska genomföras inte att tas förrän tidigast nästa år och det beror till en del på hur utvecklingen på linjerna i Nordsjön blir. Första halvåret tappade nordsjölinjerna en procent, men det förklaras med att Stena Hollandica och Stena Britannica låg på varv under våren för förlängning.– Linjerna på Nordsjön måste få en chans att stabilisera sig efter fartygsförlängningarna innan vi bestämmer om de ska få nya fartyg igen eller om nybyggena ska gå till Karlskrona, säger Joakim Kenndal.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.