I dag den 7 september inleds ro-ro-trafik mellan Ust-Luga och Baltiysk. Ryskflaggade ”Baltiysk” (ex ”Rider”, ex ”Finnrider”, ex ”Railship II”) har tagit ombord järnvägsvagnar lastade med kol och flytande bränsle för försvaret i Kaliningradregionen och tar även militära laster på returresan. Tågfärjan har Kaliningrad som hemmahamn och normalspåren ombord har konverterats till den bredare ryska spårvidden. Fartyget kan också lasta rullande gods och containrar.Fram till årsskiftet sker en inkörning av linjen och därefter planerar man att utveckla den till att omfatta även passagerar- och biltransporter. Fartyget har hyttplats för 12 chaufförer. För att kunna förlänga linjen vidare från Baltiysk till tyska hamnar måste man bygga en passkontroll- och en tullstation i Ust-Luga. Hittills har man investerat RUB 4,4 miljarder (EUR 128,7 miljoner) i den nya linjen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.