Under de senaste månaderna har Tallink vid flera tillfällen bunkrat bio-LNG till sitt senast nybyggda shuttlefartyg MyStar som går mellan Helsingfors och Tallinn. Nu vill rederiet ta nästa steg och utöka andelen flytande biogas i bränslemixen.
– Vi kan nu successivt öka andelen bio-LNG i takt med dess tillgänglighet och prisutveckling. Vårt mål är att inom det kommande året helt ersätta det LNG som används för MyStar och Megastar med bio-LNG, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i ett pressmeddelande.
En viktig milstolpe
Bio-LNG framställs av organiskt avfall och andra förnybara råvaror. Medan bränslet redan används i stor utsträckning inom landbaserad transport och industri, ökar nu användningen inom sjöfarten.
– Steget till bio-LNG markerar en tydlig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vår bransch står inför stora utmaningar när det gäller att ställa om, och att vi redan idag börjat använda ett förnybart bränsle som bio-LNG på vårt nyaste fartyg visar att vi kan minska vår klimatpåverkan här och nu och samtidigt ta viktiga steg i det långsiktiga arbetet mot en mer hållbar sjöfart, säger Henrik Johansson, vice vd och chef för hållbar utveckling på Tallink Silja AB i pressmeddelandet.
Ska få certifierad biogas
Leveranserna till Tallink Grupp sker i samarbete med energibolaget Elenger, som är verksamma i Finland–Baltikum-regionen. Enligt pressmeddelandet kommer Elenger säkerställa att all bio-LNG återföljs av certifikat som bekräftar dess förnybara ursprung och att bränslet uppfyller internationella standarder.
– Tallink Grupp var bland de första rederierna på Östersjön att investera i ny teknik och började använda LNG redan 2017. Nu tar de nästa steg mot bio-LNG, och Elenger har haft förmånen att stödja dem genom hela denna resa, säger Margus Kaasik, vd för Elenger Group i pressmeddelandet.