Stena Hollandica växer från 188 meter till 240 meter på en och samma dag. På Lloyd Werft i Bremerhaven dras akterpartiet undan, den 51,75 meter långa nya mittsektionen bogseras på plats och slutligen skjuts aktern tillbaka in i torrdockan.– Vi har bara fem millimeters tolerans, det är tight, säger Werner Lüken, vd på Lloyd Werft i Bremerhaven.– Det är den största förlängningen i världen av ett passagerarfartyg, säger Pim de Lange, linjechef på Stena Line.Det återstår en massa arbete på varvet innan fartyget är redo att tas i trafik igen men då kommer hon att vara ett så gott som nytt ro-pax-fartyg. Hytterna kommer att vara dubbelt så många och fraktkapaciteten på 4.100 filmeter har ökat 30 procent. De publika utrymmena blir totalrenoverade. Trots att fartyget blir 30 procent längre och maskineriet är samma som tidigare kan farten behållas i det närmaste oförändrad.För ett par månader sedan förlängdes Stena Britannica som liksom Hollandica trafikerar Hoek van Holland och Harwich. Totalt kostar kalaset EUR 110 miljoner och Stena Line gör det för att klara av den ökade trafiken och behålla de resenärer som kan ha försvunnit när HSS-färjan Stena Discovery togs ur trafik i vintras.– Vi hade den snabbaste överfarten mellan Storbritannien och kontinenten, nu kommer vi att få den bekvämaste, säger Pim de Lange.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.