Boris Bondarenko (DNV GL), Glenn Edvardsen (UECC), Huang (Jiangnan Shipyard Group) och Carl Fagergren (UECC).
UECC

Steel cutting för UECC-hybrid

Stålarbetena har inletts på det första av European Car Carriers (UECC) tre batterihybrid-biltransportfartyg från Jiangnan Shipyard Group Co. Ltd i Shanghai.

Relaterade artiklar

De tre PCTCs (Pure Car Truck Carrier) som byggs för UECC får dual fuel-maskineri i kombination med batterier. UECC, som ägs till lika delar av Wallenius Lines och Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), har tre fartyg i order med kapacitet för 3.600 bilar (CEU).

Banbrytande design

– LNG/batteri/hybrid-installationen blir en banbrytande design. Jag är mycket imponerad av det teamarbete som har visats av alla parter hittills och som är avgörande i framtiden för att effektivt kunna lösa frågor tillsammans som ett team. Som aktiva medlemmar i samhället har vi alla en gemensam skyldighet att göra vår del för att skapa en grönare, mer hållbar värld och hoppas att ni verkligen uppskattar det spännande steg som UECC tar mot en grönare och mer miljövänlig sjöfart, sa Glenn Edvardsen, vd för UECC, vid ceremonin.

Ultralåga utsläpp

– Som det första dual fuel- och batteridrivna hybridfartyget i världen kan det uppfylla kraven i full omfattning och uppnå ultralåga utsläpp, sa varvschefen Huang.