Enligt vd:n för Solchart Management, Viktor Matveev, så får rederiet ingen information från ryska myndigheter om vad som sker i den pågående utredningen och vad som händer med Arctic Sea. Fartyget bogseras nu, enligt uppgifter, till Novorossiysk i Svarta Havet.– Kanske planerar man att göra mer utredningar på fartyget, men vi vet inte, säger Viktor Matveev till SST.Den fyra man starka besättningen ombord fartyget mår bra under omständigheterna, enligt Viktor Matveev. Dock har fartyget åsamkats skador, förutom att kommunikations- och navigationsutrustningen är satt ur spel så måste fartyget repareras. Viktor Matveev vill inte säga vilken typ av skador det rör sig om, men konstaterar: – Maskineriet och så fungerar som det ska.Den 16 juli, bara några dagar för Arctic Sea lastade timmer i Jakobstad, lämnade fartyget ett reparationsvarv i Kaliningrad. Enligt Viktor Matveev var det fråga om ett planerat varvsbesök för klassningen. Fartygets skrov och utrustning inspekterades. Viktor Matveev bekräftar att kapningen av Arctic Sea skedde i Östersjön, dock inte om den skedde på svenskt territorialvatten eller internationellt vatten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.