En undanmanöver åt babord som fick bogserkättingen att flytta från styrbords inre styr-rulle till babords yttre ledde till att ankarhanteringsfartyget Bourbon Dolphin fick kraftig slagsida i Nordsjön 12 april 2007. Detta tillsammans med fartygets rådande lastkondition och att antikrängningstankarna sannolikt var i drift, var tillräckligt för att fartyget skulle kapsejsa och sjunka. Åtta norska sjömän förlorade livet i olyckan.Det är slutsatsen i den norska undersökningskommissionens rapport som lämnades över till regeringen den 28 mars.Enligt kommissionen har många indirekta faktorer tillsammans lett fram till den tragiska utgången. Fartyget hade brister i konstruktionen och nödvändiga säkerhetsbarriärer saknades, ignorerades eller bröts mot av såväl rederi som operatör och ansvariga på den bogserade borr-riggen.Kommissionen har valt att inte komma med förslag på ändrade konstruktionsregler för denna typ av fartyg, eftersom man menar att möjliga brister kan hanteras med ökad kunskap och säkrare rutiner. Däremot föreslår man att stabilitetsplaner för ankarhantering skall godkännas av myndigheterna. Dessutom vill man se bättre utbildning för winchoperatörer och en översyn av kraven på överlevnadsdräkter och placering av livflottar. Man rekommenderar också åtgärder för att förbättra fartygens safety management systems, SMS.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.