Scandlines vill ha bräncellsdrivna färjor i stället för bro

Den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält har nu skjutits på framtiden fram till 2021. Det är ett kontroversiellt projekt med stora kostnadsökningar. Nu har Scandlines som driver linjen Rödby – Puttgarten gett sig in i debatten och säger sig vara villiga att beställa fyra färjor för cirka EUR 500 miljoner kronor som skall förses med bränsleceller och drivas av vindkraft från Fehmarn och Lolland.En förutsättning enligt rederiet är dock att en fast förbindelse skjuts upp ytterligare, till 2030.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.