Regeringen har publicerat en promemoria där det föreslås förbättringar av det svenska systemet för tonnagebeskattning i syfte att stärka Sveriges konkurrenskraft inom sjöfartsnäringen.
– Vi remitterar nu förslaget om tonnageskatten som vi har publicerat. Detta är välkommet av svensk sjöfart och ytterligare nästa steg i regeringens arbete med att stärka den svenska sjöfarten med ambitionen att öka inflaggningen till den svenska handelsflottan, säger Andreas Carlson (KD), Infrastruktur- och bostadsminister till Sjöfartstidningen.
Glädje hos Föreningen Svensk Sjöfart
För Föreningen Svensk Sjöfart är det ett mycket glädjande besked som landade mitt under Almedalsveckans första maritima dag.
– Vi välkomnar alldeles särskilt att regeringen har valt att gå längre än utredningen Vågade skatter föreslog – åtgärder som branschen påtalade att saknades i utredningen ligger nu på bordet, säger Anders Hermansson, vd på Föreningen Svensk Sjöfart i ett uttalande och fortsätter:
– Vi behöver såklart sätta oss ner tillsammans med våra medlemmar och analysera förslaget i detalj, men vi kan vid en första anblick konstatera att det är väldigt glädjande att specialsjöfarten nu inkluderas i tonnageskattesystemet. Inte minst är det oerhört viktigt i dagens orostider att förbättra möjligheterna för rederier inom detta segment att flagga svenskt – det är de här fartygen som muddrar, bogserar, lagar kablar och säkerställer fungerande verksamhet vid vindkraftverk och offshoreplattformar till havs, säger han.
Krav på internationell fart tas bort
Möjligheterna att inom ramen för tonnagebeskattad verksamhet hyra ut kvalificerade fartyg utan besättning föreslås utökas, enligt regeringen. Vidare föreslås att det införs vissa ändringar i förutsättningarna för att ett fartyg ska vara kvalificerat. Bland annat ska kravet på internationell fart tas bort och ersättas med ett krav på att fartyget används i trafik som är utsatt för internationell konkurrens.
– Det är otroligt bra att man inkluderar all trafik som är utsatt för internationell konkurrens istället för att på ett konstlat sätt försöka avgränsa trafiken geografiskt på ett sätt som inte funkar för sjöfarten som per definition är global, säger Anders Hermansson.
Ser dock behov av fler förbättringar
Han ser dock fortsatt förbättringsområden där Svensk Sjöfart nu hoppas att regeringen jobbar vidare innan förslaget klubbas.
– Man hade behövt ta ytterligare några steg för att rederier som varit länge i Sverige och som har stora obeskattade reserver ska kunna ta steget över från traditionell beskattning till tonnageskattesystemet, säger han och fortsätter:
– Möjligheten för rederierna att chartra in och ut fartyg inom en och samma koncern, så kallad bareboat, behöver stärkas. Även om en viss justering nu föreslås så räcker det inte. Om inte detta justeras kommer det fortsatt vara svårt att blir det svårt att utveckla och utöka det svenska fartygsägandet – och det är inte bra för Sverige.