Redareföreningen och SEKO Sjöfolk kräver att regeringen räddar svenska sjöjobb

Beskedet om att Finnlines flaggar hem svenskflaggade fartyg till finsk flagg har lett till att Sveriges Redareförening och SEKO Sjöfolk nu gått ut i en gemensam aktion där man kräver omedelbara åtgärder från den svenska regeringens sida för att stoppa utflaggningen och rädda jobben för svenskt sjöfolk. Utflaggningen har ju pågått under en längre tid och under senare år har 2.000 arbetstillfällen i den svenska handelsflottan försvunnit. Tidigare i år var Arbetsförmedlingens prognos att 1.200 sjömän skulle varslas under 2012, och nu tillkommer ytterligare 600. Hittills är det framförallt lastfartyg som har drabbats, men med Finnlines beslut har också färjorna till och från Sverige dragits in i utflaggningsvågen. Den svenskflaggade handelsflottan består idag av cirka 120 fartyg och har aldrig varit mindre än nu.– Det är avgörande för svenska sjöarbetstillfällen att Sverige harmonierar sina villkor för sjöfarten med övriga EU, annars kommer utflaggningen inom den svenska sjöfarten att fortsätta. Det är skrämmande att vi exporterar sjöfartsnäringen till våra närmsta grannländer säger Anders Boman, ordförande i Sveriges Redareförening.– Med likadana villkor som övriga länder kan svenska rederier fortsätta verksamheten under svensk flagg och många arbetstillfällen kan räddas. Sverige som ett av världens mest sjöfartsberoende länder tappar nu avgörande kompetens och inflytande i internationella miljö och sjösäkerhetsfrågor, säger Kenny Reinhold, ordförande i SEKO Sjöfolk.

Kommentarer

  • Axel Broströms

    Vem bryr sig om sjöfolk och då menar jag alla sjöfolk i världen! Och vem som bryr sig om den väldig
    lilla gruppen ”svenskar” anställda till sjöss förutom vi själva? Ja Sjöfolksförbundet är lite slöa det var
    förmånga år sedan vi skulle vissa vad det total strejk vapnet hade för effekt. Har seglat över 30 år
    men aldrig sätt att strejk vapnet används strategiskt och med full effekt. Och det var mycket länge sedan det sista ”linje fartyget” sjönk bortom den svensk horizonten. Var är all stortanks jobben? ja det bara att rannsaka den svenska arbetstagarens flathet, eller var vi godtrogna och trodde på att vi är oersättliga. Kolla vad som sker i vårt grannland Norge och Rederiet Wilhemsen? skamligt att avskeda all scandinvaiskt befäl pågrund av att vinsten är förliten och rederiet har gjort dåliga affärer.
    Men sista ordet är inte sakt i Norge. Kanske regeringen talar om för marknaden vad som gäller under NIS flagg. Men bar tanken säger allt. Så tro inte att någon bryr sig. Och befäl facket i Norge
    skall man inte säga så mycket…avgångsvederlag minus en jävla massa skatt, åter igen skamligt att sälja sinna medlemar. Gå i strejk ni som jobber för Wilhelmsen NU inte i morgon. I morgon har ni fått
    sparken troligtvis. Aktie ägarna det är dom ni skall angrip SÅ DET SVIDER dvs i kronor och ören.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.