Problem med estnisk isbrytning

Pärnu hamnledning är missnöjd med att alla fartyg inte har fått isbrytarassistans. Det har blivit långa väntetider eftersom PKL:s bogserare ”Mars” inte kan ersätta en isbrytare. Några fartyg destinerade till Pärnu har fått assistans av den lettiska isbrytaren ”Varma” och i stället gått till Salacgriva. Isen täcker hela Rigabukten.Det estniska sjöfartsverket påpekar att från och med årsskiftet har endast fartyg med minst isklass 1C assisterats och den 15 februari har begränsningarna skärpts till isklass 1B och maskinstyrka 2.000 kW. De fartyg som i förra veckan tvingades vänta hade lägre maskinstyrka.– För att man i hamnen skall kunna arbeta normalt behövs bättre förhandsplanering så att det inte kommer fem fartyg på en gång och därefter blir helt utan fartyg i flera dagar. Hamnen måste också inse att man bara kan ta emot sådana fartyg som uppfyller trafikbegränsningarna, säger det estniska sjöfartsverkets vd Andrus Maide till SST.Sjöfartsverket hade planerat att utföra isbrytning på Pärnuviken med ”EVA 316” med hjälp av PKL:s bogserare. Det var meningen att en ombyggnad av ”EVA 316” skulle vara avslutad i mitten av december, men BLRT Grupp är redan två månader försenad med leveransen.– Vi hoppas nu att ”EVA 316” skall levereras så att vi kan testa hennes isbrytningsförmåga redan under denna säsong. Då vet vi hur vi skall börja planera isbrytningen för nästa säsong, säger Maide.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.