Polska varv privatiseras igen

Efter protester och strejkhot deklarerar den polska regeringen att varven ska ha privatiserats till 2008. EU kräver en omstruktureringsplan, som genom privatisering och nedskärning i kapacitet skall säkra lönsamheten på lång sikt. EU-kommissionen har från september granskat huruvida den polska statens stöd till varvsektorn – som uppskattas till PLN 1,5 miljarder – uppfyller de europeiska kriterierna. Ett beslut väntas i januari eller februari 2007. Om det blir negativt går Polens tre största produktionsvarv sannolikt i konkurs och den direkta och indirekta arbetslösheten ökar med ca 100.000 personer.Om man i Bryssel förhåller sig positiv till den polska politiken och omstruktureringsplanerna kan PLN 515 miljoner pumpas in för att kvittera fordringar från i första hand det statliga socialförsäkringsverket ZUS.De följande veckorna ska detaljerade tidsplaner visas. Hittills är det bara tidsramen till privatiseringen som är känd. Enligt ARP:s vd Pawel Brzezicki är den preliminära tidsplanen sådan att samtliga aktier i SSN i Szczecin, respektive Gdynia Shipyard ska säljas ut under 2007. Mellan 70 och 90 procent av aktierna i Gdansk Shipyard ska säljas till privata investerare fram till slutet av 2008.De polska varven privatiserades redan i slutet av 1990-talet, men efter Szczecin Shipyards konkurs 2001 och efter den kris som drabbade hela sektorn blev staten åter den största ägaren i alla nybyggnadsvarv.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.