Pallas Shipping ligger i förhandlingar med ett enligt egen utsago ”större varv” om byggnation av ett bunkerfartyg designat enligt senaste miljö- och säkerhetskrav.– Detta ser vi som framtidens tankfartyg och vi är övertygade om att intäktsmassan för ett sådant här fartyg blir betydligt högre än för ett konventionellt tankfartyg, då oljebolagen nu fokuserar oerhört mycket på miljövänliga sätt att transportera sina produkter på, säger vd och grundare Fredrik Johansson.Fartyget ska lasta 1.700 ton, det får vattensmorda och kylda propellerhylsor, två huvudmotorer och två roder, låg bullernivå samt ballastvattenrening för att nämna något av specifikationen.Pallas Shipping arbetar med att ordna finansiering av nybygget.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.