Försäljningen av Scandlines börjar likna en politisk skandal mellan Danmark och Tyskland. Budgivningsrundan är sedan en tid tillbaka avslutad med brittiskbaserade 3i som en klar vinnare med ett bud på DKK 3 miljarder, vilket var DKK 75 miljoner högre än Baltic Ferry Groups bud. Men efter budgivningens slutförande har Mecklenburg-Vorpommeren-baserade Baltic Ferry Group ändrat sitt bud. Enligt Financial Times Germany har jobbgarantin förlängts med mer än tre år. Dessutom, mot reglerna för försäljningen, har den tyska aktieinnehavaren Deutsche Bahn kastat in 19 extra ICE-tåg som kan utnyttjas av DSB om Baltic Group tillåts överta Scandlines. Det har inte kommit några officiella danska kommentarer kring den nya informationen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.