Ökad kapacitet i Primorsk bäddar för B-MAX

Den nya rörledningen som kommer att rejält öka utskeppningen av rysk råolja över Primorsk gör att Stenas B-MAX-projekt aktualiseras i än högre grad. – Sovcomflot trycker på och är angelägna om att vi går vidare med B-MAXen, säger Ulf G. Ryder, vd för Stena Bulk till SST. B-MAX, där B står för Baltic och Bosphorus, är ett extremt brett fartyg med litet djupgående som skall kunna lasta över 200.000 ton i Primorsk och ut genom danska Stora Bält med ett djupgående på 15 meter. Även 2006 blev ett bra år för Stena Bulk som redovisar ett miljardresultat, trots extra avskrivningar. Nu räknar man dock med sämre tider. – Jag är litet oroad över de mängder med nya tankfartyg som nu skall levereras från varven, säger Ulf G. Ryder.För 2007 förväntar man sig en vinst på 250 miljoner kronor. Året har dock börjat bra. Januari gav ett överskott på 40 miljoner kronor. I dagsläget har Stena Bulk inga nya fartyg i beställning. Det har däremot systerföretaget Concordia Maritime som väntar på ett halvdussin P-MAX tankers från nu och fram till 2010. För de två nästkommande har man säkrat fleråriga charterkontrakt.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.