Oljeutvinningen till havs sätter sina spår också i den svenska industrin och investeringarna är i mångmiljardklassen. Därför har Svensk Sjöfarts Tidning gjort ett nedslag i den svenska offshoreindustrin. Några exempel:– ”Nya” Consafe har beställt två bostads- och serviceriggar och om planerna går i lås kommer flottan att bestå av 10 riggar med 1.500 anställda varav 1.100 svenskar inom 5-6 år.– Nykomlingen Floatel International i Göteborg leds av ett team med lång offshoreerfarenhet. Tillsammans med internationella investerare har man beställt två bostads- och offshoreriggar i en affär värd USD 305 miljoner (cirka två miljarder kronor).– I höst tar Stena Drilling leverans av det första av tre borrfartyg. Totalt investeras över 12 miljarder kronor i fartygstrion.– GVA Consultants, GVA-C, har sina rötter i Götaverken Arendal, och även om det inte byggs några offshore-riggar i Göteborg längre fortsätter företaget att vara ett av världens ledande designföretag inom offshore. För närvarande byggs sex riggar konstruerade av GVA-C i Sydkorea.– När Emtunga grundades på västgötaslätten 1945 var det jordbruksmaskiner som gällde. Nu är Emtunga Offshores verksamhet koncentrerad till Göteborg. Här byggs nu bostadsmoduler för offshore-projekt runt hela världen.Läs mer i Svensk Sjöfarts Tidning nummer 17 som kommer ut den 14 september.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.