OBO-fartyg kan sättas in för oljesanering i Mexikanska golfen

Taiwanesiska TNT har konverterat sitt nybyggda OBO-fartyg A Whale för att kunna sanera olja. Fartyget som är på 320.000 ton dödvikt ligger nu i USA för inspektioner av Coast Guard samt för att få ett undantag från Jones Act-reglerna som kräver att fartyg är byggda och flaggade i USA för cabotagetransporter på amerikanskt vatten.A Whale har utrustats med tolv öppningar i vattenlinjen där oljeblandat vatten kan tas in för separering. Oljan läktras sedan över till andra fartyg medan vattnet pumpas ut igen. Kapaciteten är cirka 500.000 fat per dag och vattnet som pumpas tillbaka till havet skall ha en oljehalt understigande en procent.Rederiet har genomfört mindre tester med gott resultat. Nu vill man göra fullskaleförsök i Mexikanska golfen för att kunna bedöma kapaciteten. Om allt går väl räknar TNT med att A Whale på cirka 1,5 dag skall kunna ta upp lika mycket olja som den totala mängd som har sanerats efter att Deepwater Horizon exploderade den 22 april.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.