Den norska undersökningskommissionens utredning av Bourbon Dolphin-olyckan inleder nya förhör med befälet, och denna gång inriktar man sig på fartygets dragkraft. Av de tre ankarhanteringsfartyg som var involverade i operationen var Bourbon Dolphin det som hade minst dragkraft med minimum 180 ton. Enligt flera experter var detta inte tillräckligt för att fartyget skulle vara det ledande fartyget. Enligt borriggen Transocean Rathers ankarhanteringsplan skulle Bourbon Dolphin ha en assisterande roll. Eftersom de övriga två fartygen var sena till operationsområdet, fick det mindre fartyget i stället huvuduppgiften. Detta ledda till den tragiska olyckan då åtta besättningsmän miste livet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.