En haveriutredningsrapport från USA:s National Transportation Safety Board, NTSB, blev ett svårt bakslag för de passagerare på Norwegian Cruise Lines ”Norwegian Dawn” som stämt NCL på USD 100 miljoner. Passagerarna kräver skadestånd efter att kryssningsfartyget i april träffades av en monstervåg. Fyra passagerare skadades och en del chockades. Man hävdar bl.a. att befälhavaren Niklas Peterstam pressat fartyget i det dåliga vädret för att hinna i tid till en tv-inspelning i New York.Rapporten från NTSB går dock helt på NCL:s, befälhavarens och besättningens linje. Besättningen har agerat korrekt, gjort alla nödvändiga förberedelser för dåligt väder och befälhavaren har vidtagit rätt åtgärder och ändrat kurs samt sänkt farten. Man drar slutsatsen att olyckan helt enkelt berodde på brytande sjö som fartyget inte kunde undvika.I en tidigare rapport från flaggstaten Bahamas avfärdas också kritiken. I denna skriver man att det inte finns något som tyder på att NCL satt press på befälhavaren för att komma fram i tid och att dennes agerande före, under och efter varit välbetänkt och riktigt.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.