Norska Eidesvik vill bygga bränslecellsdrivet fartyg

Det norska rederiet Eidesvik vill bygga världens första bränslecellsdrivna lastfartyg som skall få namnent ”Viking Fellowship” efter industriprojektet FellowSHIP. Detta projekt leds av DNV med Eidesvik Offshore, MTU CFC Solutions, Vik-Sandvik och Wärtsilä Automation Norway som partners. I projektets första fas, som nyligen avslutats och som inneburit ett genombrott för utvecklingen av bränslecellsdrift för fartyg, deltog också Wallenius Marine och Wärstsilä Corporation. ”Denna teknologi kan bli upp till 50 procent mer effektiv än dagens dieselmotorer och samtidigt bidra till extremt rena fartyg”, säger projektledaren Tomas Tronstad på DNV.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.