New York släpper tuffa särkrav för ballastvatten

Efter påtryckningar från branschorganisationer, andra delstater samt Kanada, har New York beslutat dra tillbaka det föreslagna regelverk för ballastvattenrening för fartyg i delstatens hamnar och vatten som skulle ha trätt i kraft redan 2013. Regelverket man ville ha var 1.000 gånger tuffare än IMO-kraven och det var dessutom mycket tveksamt om det ens skulle finns teknik som klarade gränsvärdena.En annan konsekvens av regelverket hade i praktiken kunnat bli ett totalstopp för fartygstrafik i St Lawrencekanalen, något som enligt den kanadensiska regeringen skulle ha hotat 72.000 jobb och upp till USD 11 miljarder i intäkter för industrin.Enligt den kanadensiske transportministern Pierre Poilievre har man heller inte upptäckt att någon främmande organism fått fäste i vattnen sedan 2006 då USA och Kanada tillsammans började inspektera fartyg för att kontrollera att de bytt ballastvatten till sjöss innan anlöp.New York kommer nu att lobba för ett nationellt regelverk. Federala Environmental Protection Agency förordar ett internationellt regelverk i IMO:s regi.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.