Kategori: Juridik

NLC Ferry fick rätt i tvist

Arbetsdomstolen i Finland förkastar fackförbundets yrkande om ersättning till uppsagd befälhavare på svensk-finska rederiet NLC Ferry Oy Ab.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Helt riktigt dombeslut ! – En Befälhavare har ansvar att följa lagar och förordningar, och föregå med gott exempel!
    f.d.Sjöman som verkat i befälsposition

  • F.d. styrman i åländskt rederi.

    Det intressanta blir dock då ett åländskt rederi ansåg att resor till/från fartygen inte behövde betalas av rederiet utan skulle betalas av den ombordanställde med motiveringen att den ombordanställde tjänade så bra på sprit & vinförsäljningen vid veckoankomsten i finsk hamn.

    Detta skedde under 90-talet. Vet inte om det fortfarande sker.

  • Sjöfarare

    Alldeles för hårda påföljder för ett litet misstag. Handen upp vem aldrig har tagit en flaska hem? En varning skulle ha varit rättvis. Men sånt händer när folk utan någonslags kunskap om sjöfart dömer. Och hela fallet var ju klappjakt, inget annat.

  • Bengt Björkholm

    om vi utgår ifrån att en befälhavare i ett fartyg vanligtvis visas mer förtroende, av myndigheter etc,än övrigt fartygsbesättning så ser vi förklaringen till att han också drabbas av kännbara sanktioner.I detta fall hade befälhavaren dessutom fifflat med kassan som han självutnämt tagit att sköta, att han dessutom fungerade som fackföreningens förtroendeman verkar motstridigt och osmidigt.Domen var helt riktig och rederiet skall vara glad över de blivit kvitt denna mångsysslande ”mafios”.

  • Anonymous

    Dom största smugglarna på den tiden jag seglade var skepparna! Och det var inte så värst länge sedan så det har nog inte ändrat sig nått större.
    Flera skeppare som inte ville sälja sprit till manskapet med olika dåliga förklaringar, allt för att kunna sälja deras ”ranson” dyrare till folk i hamnarna istället.
    Därmed alls inte sagt att detta fallet skulle vara sådant men lite ”payback” känsla får man ju onekligen.

  • Anonymous

    det var riggat!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.