Fotograf: Lars Adrians

Kategori: Politik

Mycket politikersnack

Sjöfarten långt ner på agendan när EU:s politiker pratar blå tillväxt och nya jobb på sjön.

European Maritime Day, i själva verket tre dagar, firades för femte gången i år. Denna vecka i slutet av maj, så här långt årets ända sommarvecka, höll evenemanget till i Eriksbergshallen på Hisingen i Göteborg.

– Jag är skeppsbyggare och den här miljön får mig att bli nostalgisk. Jag tänker på en resa jag skulle gjort hit 1980, men den blev inställd, säger IMO:s generalsekreterare Koji Sekimizu från Japan och den snarstuckne kan inte annat än tänka att ja, det fanns väl inget kvar i den svenska varvsnäringen i början av 1980-talet som japanska skeppsbyggare redan låtit sig friskt inspireras av.

Konferensen inleddes annars av en rad politiker som sa att det nu var dags att bli konkreta, just dessa maritima dagar skulle vara det tillfälle då de skulle gå från ord till handling.

– Jordens yta består till två tredjedelar av vatten och 90 procent av all handel transporteras på havet, sade sedan samma rad politiker och mer konkret än så blev det inte.

– Det är dags för oss att utnyttja den maritima potentialen, våra landresurser är redan uttjänta, säger EU-kommissionär Maria Damanaki innan hon fortsätter med att säga att vi måste börja se jobb som ännu inte finns och att EU ska fokusera på deep sea mining, gruvbrytning på havsbotten. För det håller redan kineserna på med.

Det är förstås inte på en konferens med över 1 000 deltagare som det fattas beslut men om någon politiker sagt något konkret om någonting hade det så klart varit trevligt för åhörarna. Den sjöfartsintresserade kan dock trösta sig med att när politikerna, nationellt som på EU-nivå, talar om sitt nya favoritämne blue growth talar de inte om någon blå tillväxt inom sjöfarten utan om tillväxt inom olika typer av vattenbruk på sjöar älvar och hav.

Det behövs väl inte några fartyg för den tillväxten.

Den ende som talade direkt om sjöfart var Andreas Nordstedth, generaldirektör på danska sjöfartsverket.

– Vi måste komma ihåg att shipping är strikt efterfrågestyrd. Europas maritima sektor har potentialen att ta Europa ut ur den ekonomiska krisen.

Sannolikt sades det mer konkreta saker vid alla de möten mellan politiker och representanter för näringen som hölls i anslutning till konferensen.

I den uppenbart påkostade film som presenterar Västra Götalandsregionen som ”A truely maritime region” syns knappt ett enda riktigt handelsfartyg, bortsett från en bulb i Götaverkens docka och en fartygssida och containerkranar i Göteborgs hamn. Däremot syns konserthuset i Vara samtidigt som det proklameras att regionen har ledande turistattraktioner. Lite synd, och man undrar var branschens alla aktörer var under tillblivelsen av den filmen.

Branschens aktörer inledde dock 3-dagarsevenemanget i Göteborg med en rad tillställningar längs älven under söndagen som lockade en del folk. Bland annat låg Terntanks Ternvag vid stenpiren och Sjöfartsverket hade sin isbrytare Oden alldeles utanför fönstret i sina nya lokaler i Amerikaskjulet.

Sveriges Redareförening mötte allmänheten vid på Packhuskajen och SEKO Sjöfolk drog igång sin kampanj med schysta bananer som manar till en smula eftertanke om arbetsvillkoren för de som kör våra bananer till oss. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.