Lägsta nykontrakteringen på sex år

Förra året beställdes 1.214 fartyg, vilket är nästan hälften jämfört med 2010 och lägst på sex år, enligt Clarksons. Det finns inga beställningar för leveranser efter 2014, och fler beställningar riskerar förseningar eller kancelleringar.Kapacitetsmässigt minskade fartygsbeställningarna i Kina med 58 procent och i Sydkorea med 45 procent. Den största minskningen gäller stora råoljetankers och mindre produkttankfartyg. Mest ökade beställningar av LNG-tankfartyg.På tio år har varvsindustrin dubblat sin kapacitet. Det gäller inte minst Kina som seglat upp till toppositionen bland världens skeppsbyggarländer. Allt fler analytiker oroar sig för hur den kinesiska regeringen kommer att reagera när kinesiska varv står med tomma orderböcker. Det finns en uppenbar risk att landet i stället för att skära ned överkapacitet kommer att stödbeställa fartyg för att säkra jobben.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.