Fredagen den 7 december avgick Kontio från Helsingfors som första finländska isbrytare för att nästföljande måndag vid behov inleda assistans av sjöfarten till finländska och svenska hamnar i norra Bottenviken. Svenska Ale är som Sjöfartstidningen skrev redan den 6 december satt i beredskap. De övriga svenska isbrytarna har genomfört provturer som avslutas idag. Därefter är Atle, Ymer, Frej och Oden tillgängliga för assistansverksamhet. Vid inkommande årsskifte blir även de kombinerade isbrytarna och AHTS-fartygen Tor Viking II och Balder Viking klara för insats enligt Sjöfartsverkets kontrakt med Viking Supply Ships. Men innan det blir aktuellt att ta dem i bruk så kommer finländska Sisu och Urho att ansluta sig till den gemensamma verksamheten. De sista isbrytarna som kommer in i verksamheten är de finländska kombiisbrytarna Nordica och Fennica.Sjöfartsverket uppger att när alla isbrytare är igång så kommer fem finländska och fem svenska isbrytare att vara verksamma i Bottniska viken, men att det inte kommer att behövas förrän tidigast i början av januari under förutsättning att den extrema kylan ligger kvar under mer än en månad.Sjöfartsverket har aviserat säsongens första trafikrestriktioner som träder i kraft den 12 december. För Karlsborg – Skelleftehamn gäller lägst 2000 dwt och lägst isklass II. För västra Mälaren (Köping) lägst 1300 dwt och isklass IC eller lägst 2000 dwt och isklass II. Trafikverket i Finland inför den 10 december restriktioner på lägst 2000 dwt och lägst isklass II för assistans till och från Torneå, Kemi och Uleåborg.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.