Erik Thun Groups nya serie med sex beställda torrlastfartyg är snart fulltalig. Under tisdagen tog bolaget leverans av det femte fartyget i serien, döpt till Kolland och som sjösattes i september. Fartyget är byggt vid Shipyard Ferus Smit i Nederländerna.
Fartygen i serien är utvecklade med fokus på resurseffektivitet, låg miljöpåverkan och god arbetsmiljö för besättningen. Enligt ett pressmeddelande från bolaget är det i linje med rederiets långsiktiga hållbarhetsarbete.
– Vi fortsätter att investera i moderna, effektiva och flexibla fartyg som möter framtidens krav på både miljö och säkerhet. Kolland är ett viktigt steg i vår strävan att minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda våra kunder och besättningar de bästa förutsättningarna, säger Johan Källsson, vd för Erik Thun Group i pressmeddelandet.
Fartyget kommer att sättas i trafik inom kort och blir en del av den flotta som trafikerar Vänern och Nordeuropa – en region där Erik Thun Group har varit en naturlig partner för sjötransporter i över 80 år.
Landström och batterier
De nya torrlastarna är en vidareutveckling av fartygen Alice och Helge från 2013. Lake Vänern Max-serien är enligt rederiet fartyg som är utformade med flera hållbarhetslösningar, bland annat det som kallas eBox-teknologi. Det är ett avancerat system som optimerar energianvändningen, minskar koldioxidutsläppen avsevärt och förbättrar den operativa effektiviteten.
Fartygen är dessutom utrustade med hybriddrift där batterikraft kombineras med traditionellt bränsle, vilket möjliggör effekttoppsutjämning och en jämnare energiförbrukning. Fartygen har dessutom möjlighet till landströmsanslutning och kan därmed operera tyst och utan utsläpp medan de ligger i hamn.
Har större propeller
Fartygen har utrustats med en propeller med större diameter och som sitter skyddad i en dysa, vilket ger en ökad dragkraft vid lägre hastigheter vilket i sin tur minskar effektuttaget från huvudmotorn.
De första fyra fartygen i serien är Lidan, Spiken, Nossan och Tidan. Läs mer om den nya generationen Vänermaxare i Sjöfartstidningens bilaga Ships of the Year 2024.