Kinesiska storleksbegränsningar sätter stopp för Vale-giganter

Kinesiska myndigheter går nu den kinesiska redareföreningen till mötes och inför begränsningar för hur stora fartyg Kinas hamnar får ta emot. Enligt Reuters meddelar det kinesiska transportministeriet att begränsningarna införs på grund av sjöfartens djupa lågkonjunktur samt av sjösäkerhetsskäl.Beslutet innebär ett totalstopp för direktanlöp av gruvbolaget Vales gigantiska malmtransportfartyg, VLOC (Very Large Ore Carrier) eller Valemax-fartyg på upp mot 400.000 ton dödvikt.Fartygen har byggts för att minska gruvgigantens transportkostnader. 19 VLOCs ägs av Vale som har ytterligare 16 på långtidscharteravtal. Den kinesiska redareföreningen hävdar att dessa fartyg i princip ger Vale en monopolställning på traden, och att detta är till nackdel kostnadsmässigt för kinesiska importörer. Alternativet för Vale är nu omlastning utanför Kina. Man bygger en terminal i Malaysia och har ytterligare en på gång i Filippinerna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.