För första gången någonsin har Kina tagit hem större order än Sydkorea mätt i CGT, Compensated Gross Tons, uppger sydkoreanska tidningen The Chosun Ilbo.Under januari och februari tog kinesiska varv 49 procent av de totalt 7,8 miljoner CGT som beställdes globalt. Sydkoreanska varv tog bara 2 miljoner CGT, hälften av vad de kinesiska tog. Det här innebär att kinesiska varv nu kan bygga alla typer av fartyg som sina sydkoreanska konkurrenter, LNG-tankers, oljetankers och lyxkryssare.Kina har fyrfaldigat kapaciteten i sina varv sedan 2002 och planerar att utöka antalet supersize-varv fram till 2015.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.