Kategori: RoRo | Fartygsaffärer

Kapella stannar i Östersjön

Den nya ägaren till ropax-fartyget Kapella, som i somras såldes av Tallink, ska sannolikt inleda trafik mellan Ust-Luga och Sillamäe. Denna korta linje över EU:s gräns mot Ryssland skulle möjliggöra smidigare gränskontroll och kunna fungera som substitut för en större bro över gränsån Narva som inte finns men skulle behövas. Kapellas lastkapacitet på 590 filmeter skulle kunna reducera köerna vid rysk-estniska gränsen vid Narva bro.Till Sjöfartstidningen ger rederiets styrelseordförande Igor Glukhov följande kommentar om ryktena om att linjen skulle opereras av St. Peter Line:– Vi känner köparen och det är inte omöjligt att inleda samarbete med detta företag i framtiden, men de har också egna laster. Vi är bra på lasthantering, speciellt på Tallinnlinjen har vi mycket last.Styrelsemedlem Margus Vähi i Sillamäe hamn kan ännu inte bekräfta ryktena om den nya linjen.– Vi är ännu i förhandlingsfasen, säger han.För 15 år sedan inledde Kapella – då under namnet Marine Evangeline – trafik på helt nya linjen Paldiski–Kapellskär, vilken möjliggjorde en tur- och returresa mellan Estland och Sverige på ett dygn.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.