Ingen enighet men flera steg mot lågsvavligt

Debatten om att använda lågsvavliga oljor inom sjöfarten fortsätter. Japanska K-line ska på eget initiativ gå över till lågsvavligt i sina hjälpmotorer i alla fartyg som trafikerar Nordamerikas nordvästkust. Norska redareföreningen säger till nättidningen NA24 att föreningens medlemmar på några års sikt kommer gå över till lågsvavligt men att det kommer att krävas tekniska förändringar av många fartygsmaskiner. Samtidigt har International Chamber of Shipping, ICS, i veckan sagt att IMO måste väga in att det kan bli högre utsläpp av CO2 från raffinaderierna om sjöfarten helt går över till lågsvavlig olja. En åsikt som Hong Kong Shipowners Association (HKSOA) redan i vintras sa att man inte tycker är sjöfartens ansvar. Fartygen ska inte längre bränna raffinaderiernas avfall, sa HKSOA då.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.