Finnlines beslut att överflytta en del av sina svenskflaggade fartyg till Finland är inte speciellt dramatiskt, eftersom en stor del av fartygen redan tidigare har varit registrerade i Finland, anser Olof Widén, vd för Rederierna i Finland. – Det är ett väntat, naturligt och logiskt beslut tycker jag. Gamla fartyg, ursprungligen tänkta som finskflaggade, hittar hem tillbaka, säger Widén.Han säger vidare att detta enbart är ett tecken på att Finland är på samma startlinje som alla andra sjöfartsnationer i EU – utom Sverige. Däremot ser han inga tecken på att svenskägda fartyg riskerar att flyttas till Finland. – Danmark har haft sin tonnageskatt i över tio år och Finland fick sin i mars 2012. Jag har svårt att se det spektakulära i Finnlines åtgärd. Finland blev nästsist i mål, men Sverige är ännu ute på banan, påpekar Widén.Finnlines har sammanlagt 11 roro- och ropax-fartyg under svensk flagg. Vilka av dem som skulle få finländsk flagg har inte bekräftats av Finnlines. Sydsvenskan uppger att flaggskiftet gäller sex fartyg, men Sjöfartstidningen har erhållit obekräftade uppgifter om att det kan röra sig om fem fartyg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.