Inga E-MAX-ar ännu

Stenas planer på att bygga fyra E-MAX-tankers, produkttankers på 15.000 ton dödvikt, har tillsvidare lagts på hyllan. Förhandlingarna var långt framskridna med ett turkiskt varv men har nu avbrutits på grund av den överhettade varvsmarknaden. Stor efterfrågan och höga stålpriser har drivit upp priserna rejält och SST erfar att kontraktspriset per fartyg var kring USD 32 miljoner, vilket innebär upp mot USD 38 miljoner färdigt vid kaj. E-MAX-arna, där E står för Europe, är extremt breda, 25 meter, med stort lastintag på begränsat djupgående. Vid 8,5 meters djupgående är lastkapaciteten 19.380 kubikmeter.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.