Hårda förhandlingar om polska varv

Trots att EU-kommisionär Neelie Kroes talesman Jonathan Todd sagt att kommissionen inte kommer att tvinga fram konkreta planer för reduktion av den polska varvskapaciteten, visar förra veckans förhandlingar att det finns skilda syner på saken. Den polske vice näringsministern Poncyliusz säger att man är beredd att skära ned kapaciteten till 650.000 cgt från den nu beräknade kapaciteten på 920.000 cgt. Detta kan ske genom att stänga en torrdocka i Gdynia från januari 2010, samt stänga en slip i Szczecin. Dessa resurser skall dock kunna användas till annat än fartygsbyggande.Den polska staten har förpliktigat sig att snabbprivatisera varvsindustrin och EU kräver att minst 75 procent av aktierna säljs. Från polsk sida sägs att om man tvingas minska kapaciteten samtidigt som letar efter investerare, kommer detta att påverka det pris dessa är villiga att betala. Förhandlingarna fortsätter om några veckor, och ett godkännande från EU väntas tidigast i maj. Polen är Europas tredje största varvsnation men trots den goda konjunkturen dras man med problem med finansiering och tillgång till kvalificerad arbetskraft. Många polska varvsarbetare väljer att jobba utomlands, de är eftertraktade och lönerna högre än i Polen.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.