Försämrad tillgång till sjömansservice

Under de senaste tio åren har sjömän världen över blivit mer bundna till sina fartyg och har mindre möjlighet att ta del av sjömansservice iland, det visar en studie gjord av Seafarers’ International Research Centre i Cardiff. Med kortare tid i hamn och ISPS-koden som gör det svårare för sjömännen att röra sig in och ut ur hamnarna har deras önskemål om bättre service på sjömanscenter iland enligt studien nu passerats av önskemål om fler besök ombord från organisationer och kyrkor. Starkast är dock önskemålen från sjömännen om att ha tillgång goda kommunikationer när de är ombord, vare sig de ligger i hamn eller är tillsjöss. Egna, privata konton för e-post och sattelit-telefoner tillgängliga för alla ombord och inte bara befälhavaren är de starkaste önskemålen från sjömännen och rekommendationerna från studiens författare. Vissa av besättningsmännen i studien har beskrivit de långa perioderna ombord, isolerade från sina familjer som att sitta i fängelse. I rapporten kan man dock läsa att:”…tillgången till fritid, rekreation, religiösa sammankomster och kommunikation är bättre i brittiska fängelser än vad den är ombord på många av de fartyg som våra respondenter arbetar på.”Även om besättningens tillgång till service skiljer sig mellan olika rederier i världen skriver man i studien att: ”Generellt kan bara en handfull rederier anses ha bästa möjliga organisation för att tillgodose sina besättningars välfärdsservice.”


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.