Rederierna fick betala 10,6 procent mer i snitt för kasko- och P&I-täckning förra året. Det ledde till en ökning av rörelsekostnaderna med fyra procent, vilket dock var rejält mindre än 2004 då de steg med 12 procent enligt den senaste ”OpCost”-rapporten från Moore Stephens i London. Kostnaderna varierar dock kraftigt för olika fartygstyper. Torrlastfartygens premier steg med 31 procent medan kylfartygens steg med 14 procent. För produkttankers, ro-ro-fartyg och panamax tankfartyg var förändringen nästan negligerbar. Högre smörjoljepriser och löneökningar ökade på rörelsekostnaderna förra året, medan underhålls- och reparationskostnaderna föll kraftigt med mellan 15–20 procent beroende på fartygstyp. 1.300 fartyg ingick i studien som rapporten baseras på.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.