Flera fartyg sålda till skrotning

Fler och fler mindre lastfartyg går nu till återvinning i stället för att förnya klassningscertifikaten. Den dåliga marknaden är en förklaring men även att det råder rekordpris på stålskrot. Under de senaste veckorna har ett antal fartyg kommit till upphuggningsfirmorna i Danmark. Vid Fornæs ApS i Grenå ligger det svenska tankfartyget Margita som har seglat i 41 år. Fornæs har också köpt single deckernMonsunen, en veteran från 1965. Man försöker dock att sälja vidare henne utomlands. Detsamma gäller för den norskägda Tevla från 1968, byggd i Trondheim. Vidare har den tidigare tyskägda Rosethorn också kommit till Grenå från Cuxhaven, hon bogserades till Danmark av bogserbåten Baltsund. Rosethorn har legat upplagd i några månader i Cuxhaven med skador på motorn. Ägaren valde mellan att reparera fartyget eller sälja henne i befintligt skick.Nørresundby Rederi A/S har sålt pallastaren Livarden till Smedegaarden i Esbjerg. Det höga priset på stålskrot återspeglas i försäljningspriset på DKK 3,5 miljoner, vilket är ungefär samma pris som då fartyget köptes 1993.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.