Sedan Kustbevakningen fått flygförbud på sina flygplan efter olyckan i höstas då ett plan störtade har antalet fartyg som inte går som de ska i separationszoner ökat.– Där sköter de sig inte, och det är nog en direkt följd av att vi har minskad övervakning där ute, säger Erling Hansson, pilot och operativ handläggare vid flygledningen i Karlskrona.Däremot har Kustbevakningen inte märkt av någon drastisk ökning av oljeutsläpp och för att klara av övervakningen när de egna flygplanen står på marken tar myndigheten hjälp av ett danskt civilt företag som flyger längs sydkusten med en likadan radar som Kustbevakningens plan har. Till det kommer flygningar av danska flygvapnet och tyskt marinflyg inom ramen för övervakningssamarbetet SweDenGer. Dessutom beställs det extra många satellitbilder.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.