Den finländska linfärjan L-182 har konverteras till eldrift.
Finferries

Finland testar eldriven linfärja

Den första eldrivna linfärjan i Finland är nu i trafik i Åbolands skärgård. Erfarenheterna ska utvärderas om ett år.

Relaterade artiklar

Det statliga färjerederiet i Finland, Finlands Färjetrafik Ab – Finferries, har elektrifierat en av sina existerande linfärjor. Denna Finlands första eldrivna linfärja matas med el från det riksomfattande nätet via kabel. Färjan har även en dieseldriven generator ombord som reserv för att trygga trafiken under eventuella elavbrott.

Den 27,3 meter långa och 6,8 meter breda färjan har nummer 182 och är byggd 1972 i Parkano, Finland. Lastkapaciteten är cirka 10 personbilar eller 44 ton.

Minskade utsläpp

Den konverterade färjan går sedan i torsdags i trafik på den drygt 300 meter långa Högsarrutten i Nagu. Finferries uppger att den nya tekniken kommer att minska koldioxidutsläppen avsevärt.

– Ett av Finferries miljömål är att minimera utsläppen med hjälp av tekniska lösningar. Det har känts mycket bra att få utveckla en miljövänlig eldriven vajerfärja tillsammans med Laivasähkötyö. Ännu är det för tidigt att säga vad den eldrivna vajerfärjans koldioxidutsläpp exakt kommer att bli jämfört med en traditionell vajerfärja, eller på hurdana färjepass den lämpar sig, säger Finlands Färjetrafik Ab:s verkställande direktör Mats Rosin.

Testas ett år

Kommunikationsdirektör Jutta Valkeinen säger till Sjöfartstidningen att elektrifieringsprojektet kommer att utvärderas efter att färjan har varit i trafik omkring ett år.

– När vi har fått erfarenhet av tekniken och vet mer om vilket utvecklingsarbete som återstår så ska vi se hur vi går vidare. Nu testar vi denna lösning och vi förväntar oss att det är en fungerande och energieffektiv lösning som reducerar utsläppen.