Fartyg får inte lämna landet

An Ho, 225 m lång och panamaregistrerad, har fått sin bunkerolja belagd med kvarstad av Nyköpings tingsrätt. Kronofogden planerade att pumpa över oljan i tankbilar för senare försäljning. Fartyget riskerade därmed att bli liggande vid kaj i Oxelösunds hamn där hon lossat kol och ta upp plats för andra fartyg.– Jag räknar med att det löser sig, säger Erik Zetterlund, VD för Oxelösunds hamn, innan han kallar på fartygets agent för att få besked.– Lots är beställd till klockan 13 idag fredag och hon kommer att gå till Luleå. Kaptenen har skrivit på att han inte får lämna landet, vidarebefordrar han när han fått svar.Tvisten som fått tingsrätten att besluta om kvarstad gäller över 3 miljoner kronor och står mellan det monacobaserade transportföretaget C Transport Panmax och det kanadensiska rederiet North America Steamship som hyr fartyget, skriver Södermanlands Nyheter.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.