EU:s ministerråd har antagit ett tillägg till EU-direktivet som slår fast nivåerna för svavelinnehåll i fartygsbränslen från och med 2015 till max 0,1 procent i SECA men rådet ger också medlemsstaterna rätt att ge investeringsstöd till svavelreducerande installationer för att motverka negativa effekter som SECA kan ha för industrin och för att motverka ett modalt skifte. Det vill säga att transporter flyttar från sjöfart till landtransporter.Ministerrådet säger också att medlemsstaterna ska införa ”effektiva, proportionerliga och avskräckande straff” där bötesbelopp minst ska motsvara eventuella vinster med att bryta mot lagkraven, i praktiken att motsvara prisskillanden mellan högsvavlig och lågsvavlig bunker och hur mycket den som åkt fast kan ha tjänat på att bränna det billigare bränslet.EU-kommissionen får dessutom i uppdrag av ministerrådet att under 2013 se över hur svaveldirektivet ytterligare kan stärkas och ”att alla möjligheter att minska utsläpp till luften, inklusive över medlemsstaternas teritorialvatten”I en passage om att bränsle med 3,5 procent svavel inte ska få säljas inom EU förutom till fartyg med reningsteknik som drivs i som ett slutet system. Vilket kanske kan ses som en fingervisning om hur politikerna ställer sig till scrubberteknik som i så kallad open loop som släpper ut svavlet som renats från avgaserna med reningsvattnet rakt ut i havet, om än bundet i annan kemisk form än vad svavlet har i avgaserna.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.